Blogtour,  Recensies,  Roman

Solovlucht – Aloka Liefrink

Savarana heeft geen makkelijke jeugd gehad. Niet alleen is ze geadopteerd ze heeft ook een heftig verleden achter de rug met haar adoptiemoeder. Wanneer Savarana haar huidige vriend Gunter ontmoet verwacht ze dat het leven haar een keer toelacht. Maar dit is helaas niet het geval. Gunter laat haar bijna voor dood achter. Kan ze tij nog doen keren of is het voor Savarana te laat?

In Solovlucht volgen we Savarana al sinds jongs af aan. We volgen haar jeugd en de heftige gebeurtenissen die ze heeft moeten meemaken met haar adoptiemoeder. Wanneer ze een keuze kan maken om samen met haar broertje bij haar adoptievader te wonen, grijpt Savarana dit met beide handen. Het gaat voor een tijdje goed totdat haar vader een nieuwe vriendin, Isabelle, krijgt. Voor Savarana gaat er in het begin een wereld open. Ze krijgt een pleegmoeder die om haar geef en voor haar zorgt. Maar er zit een addertje in het gras. Isabelle heeft een bepaald beeld over de wereld en beslist alles over Savarana waardoor zij niet meer een eigen mening heeft. Voor iemand die een zware jeugd heeft gehad heeft ze niet door dat de Isabelle de controle over haar leven wil. Savarana denkt steeds dat ze blij moet zijn dat Isabelle wél naar haar om kijkt, ondanks dat het gedrag van haar pleegmoeder niet gezond is. Wanneer ze eindelijk beseft dat het gedrag van Isabelle niet oké is gaat ze weg en vlucht ze in een relatie. Een relatie wat vervolgens uitloopt tot een agressieve relatie. Ook hier beslist ze om weg te gaan. Wanneer Savarana op een dag Gunter ontmoet denkt ze dat ze een lieve en zorgzame jongen heeft ontmoet. Wat heeft ze het mis. Gunter veranderd van een lieve jongen naar een agressief en jaloers iemand. Hij mishandeld haar, lichamelijk maar ook mentaal.

De schrijfstijl van Aloka Liefrink is prettig om te lezen. Dat Liefrink een Vlaamse auteur is valt duidelijk te merken aan haar schrijfstijl en bepaalde woorden die ze gebruikt. Maar dit is zeker niet storend en kan je je makkelijk overheen zetten. De gebeurtenissen in het verhaal zijn duidelijk omschreven en Liefrink neemt veel tijd hiervoor. Liefrink verwoord de gebeurtenissen mooi. Het stukje over Savarana haar carrière ging mij weer iets té snel. In het ene hoofdstuk lees je dat ze een boek schrijft en in het andere hoofdstuk is dit inmiddels uitgebracht. Ook over het einde was ik niet helemaal tevreden. Ik had graag willen lezen hoe het afliep nadat Gunter haar voor halfdood achterliet.

Solovlucht is een heftig boek en het staat omschreven als een thriller en hierdoor ging met andere verwachtingen het boek in. Het is géén thriller maar een (psychologische) roman en dit bracht mij in de war en duurde het even voordat ik in het verhaal zat. Ondanks dat is het wel een mooi omschreven boek en als je het geen probleem vindt om over heftige onderwerpen te lezen en als je van (psychologische) romans houdt, dan is dit zeker een boek voor jou!

Bedankt Uitgeverij Hamley voor het opsturen van een recensie-exemplaar en dat ik mee mag doen aan de blog tour!

Details
Titel: Solovlucht