Het Pleidooi – Steve Cavanagh

Advocatenkantoor Harland & Sinton is al jarenlang de spil van een wereldwijd fraudenetwerk, maar nu zit de FBI hen op de hielen. Wanneer David Child, een rijke cliënt van de firma, wordt gearresteerd op verdenking van moord, vraagt de FBI Eddie Flynn om ervoor te zorgen dat Child wil getuigen tegen Harland & Sinton. Zodra Eddie David Child ontmoet, weet hij instinctief dat de man onschuldig is, ondanks het overweldigende bewijs tegen hem.

Maar de FBI is in het bezit van belastend materiaal over zijn vrouw Christine en voert de druk gestaag op. Voor Eddie is dat het begin van een adembenemende race tegen de klok: niet alleen moet hij Childs onschuld zien te bewijzen, hij moet ook voorkomen dat Christine in handen valt van de FBI of van de gewetenloze advocaten van Harland & Sinton.

Het Pleidooi is het tweede boek in de Eddie Flynn serie, en net zoals het eerste deel is ook dit een geweldig boek. Eddie wordt benaderd door de CIA en krijgt een keuze. Of hij werkt mee of zijn vrouw wordt opgepakt.

“Ik dacht dat iedereen dood was. Ik had het mis”.

Steve Cavanagh weet hoe hij de lezer zijn aandacht moet pakken. Hij begint een boek met een soort van proloog. Hij begint met een gebeurtenis wat zich twee dagen later afspeelt. Tijdens het lezen vraag je je af hoe het zo ver is gekomen en ben je erg benieuwd naar het verhaal. Zijn cliënt die onschuldig is maar dat de CIA wil dat hij bekend voor een moord. Waarvan Eddie Flynn overtuigt is dat zijn cliënt deze niet heeft gepleegd. Zijn vrouw die schuldig is aan iets en misschien in gevaar is. Kiest hij voor zijn cliënt of voor zijn vrouw?

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Eddie Flynn. In het eerste deel heb je Eddie leren kennen over zijn verleden, maar in de eerste paar pagina’s heeft Steve Cavanagh een kleine samenvatting geschreven over het eerste boek en over Eddie Flynn. Persoonlijk vind ik dit altijd fijn als een auteur in het begin even aandacht besteed aan wat er in het eerste deel is gebeurt.

Eddie Flynn als personage is heerlijk om over te lezen. Hij is geen standaard advocaat maar gebruikt zijn vaardigheden van het verleden. Als hij weet dat hij weinig kans heeft in een verhoring, dan geeft hij niet op maar blijft hij net zo lang doorzoeken naar een stukje informatie die hij kan gebruiken om de getuige te laten twijfelen over zijn verklaring. Maar ook buiten de rechtbank is Eddie Flynn een geweldige personage. Hij is slim en ondanks dat hij in paniek is weet hij zijn hoofd helder te houden. Tijdens het lezen begin je een band met hem op te bouwen.

De andere personages die in het verhaal komen zoals de cliënt David Child hebben genoeg karakter ontwikkeling. In tegenstelling tot andere boeken zorgt Steve Cavanagh ervoor dat er genoeg informatie is over andere personages zodat je iedereen leert kennen. Hij laat je zo denken dat je weet wie de dader is zodat je de plot wending aan het einde totaal niet ziet aankomen.

In Het Pleidooi gebeuren enorm veel dingen. Het bewijzen dat Eddie Flynn zijn cliënt onschuldig is en tegelijk zijn vrouw beschermen. Maar dat is niet alles. Er is veel meer aan de hand dan dat je denkt. Helaas kan ik hier niet op in gaan vanwege spoilers. Dit boek zit vol met spanning en verassingen.

Het plot is geweldig uitgewerkt, is origineel en verassend. Zoals eerder aangegeven laat Steve Cavanagh denken dat je weet wie de dader is en dat je denkt dat je het motief weet. In de tussentijd is er zo veel meer aan de hand, wat je uiteindelijk allemaal leest in de laatste 100-150 pagina’s. De stukken wat zich afspelen in de rechtbank zijn zo uitgebreid verteld dat je direct weet dat de schrijver verstand heeft van advocaten en rechtbank zaken. En dat klopt, Steve Cavanagh is namelijk een advocaat!

Dit is een boek die je niet snel neer wilt leggen maar door wilt lezen. Je wilt weten wat er gaat gebeuren na aanleiding van het eerste hoofdstuk. En wie nou daadwerkelijk de echte dader is. Die plotwendingen zijn geweldig! Ook heeft het boek een fijn einde.

De schrijfstijl is in dit boek wat beter dan het eerste deel van de serie. Wat opzicht ook logisch is sinds dit Steve Cavanagh zijn tweede boek is. De gebeurtenissen en karakters worden fijner omschreven en ook de zinsopbouw is een stuk beter. Het leest daarnaast ook heerlijk vlot door.

Het enige grote nadeel van dit boek is dat er continue wisseling is tussen de voor en achternaam van de personages. Dit gebeurt niet 1 keer, nee dit gebeurt door het hele boek heen. Dan wordt de voornaam van David gebruikt, en een paar zinnen verder op wordt zijn achternaam gebruikt. Hetzelfde gebeurt met een ander personage. Dit is vervelend en verwarrend. Het is begrijpelijk als de voor en achternaam wordt gebruikt van een personage. Maar niet als dit stuk of 4-5 keer op een pagina wordt gedaan. Als dit anders was gedaan dan had dit boek 5 sterren gekregen.

Zijn de gebeurtenissen in dit boek realistisch? Ik vind van wel. Ondanks dat zulke dingen niet in Nederland zullen voorkomen. Het speelt zich namelijk af in Amerika en zulke dingen komen daar waarschijnlijk wel voor.

Het Pleidooi is een rechtbankthriller. Eigenlijk is de hele Eddie Flynn serie een rechtbankthriller. Mocht dit niet helemaal jouw ding zijn dan kan ik je helaas deze serie niet aanraden. Een groot deel van het boek speelt zich namelijk af in de rechtbank. Maar mocht jouw dit niet uitmaken dan raad ik je de Eddie Flynn serie aan.

Titel: Het Pleidooi
Serie: Eddie Flynn (2)
Auteur: Steve Cavanagh
Vertaler: Ralph van der Aa
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij B.V
Pagina’s: 380
Datum van verschijning: 7 juni 2017
Rating: ★★★★✩

Steve Cavanagh groeide op in Belfast voordat hij op zijn 18de naar Dublin vertrok om rechten te studeren. Momenteel is hij advocaat burgerrecht en schrijver. Zijn boeken verschijnen in meer dan 15 landen.