Berouw – Sofie Sarenbrant

In een woning in Stockholm wordt een vader dood aangetroffen door zijn zesjarige dochter. Politie-inspecteur Emma Sköld verdenkt de vrouw des huizes, die van haar gewelddadige man wilde scheiden. Maar als er meer slachtoffers vallen en haar bloedeigen zus bij het onderzoek betrokken raakt, raken werk en privé met elkaar verstrengeld. En dat terwijl Emma, met een baby op komst en een ex die haar lastigvalt, toch al het nodige voor haar kiezen krijgt.

Het eerste hoofdstuk wordt verteld vanuit het perspectief van de dader en het roept direct allemaal vraagtekens bij je op. Ten eerste, hoe kan hij ongezien in het huis rondlopen. En ten tweede, het is ontzettend creepy als iemand in de kamer van je kind staat. Zonder dat je dit weet.

Daarna lezen we vanuit het perspectief van Cornelia. De vrouw van de man die dood wordt aangetroffen in haar eigen huis. Daarnaast lezen we ook vanuit het perspectief van Emma die het onderzoek leidt. Maar dit zijn niet de enige perspectieven in het verhaal. Het verhaal wordt namelijk verteld uit redelijk veel perspectieven, en voor sommige zou dit iets te veel zijn. Zelf had ik er geen probleem mee omdat de perspectieven interessant waren om te lezen.

Het boek is opgedeeld in verschillende dagen. Het hele verhaal speelt zich af in 8 dagen. En in die 8 dagen gebeurt er enorm veel. De gebeurtenissen in het verhaal zijn ook erg goed uitgewerkt en ook de verschillende personages zijn uitstekend uitgewerkt. Alleen Emma als personage is wat vlak. Doordat dit het derde deel is van deze serie, merk je duidelijk dat je de ontwikkeling van Emma mist. Ik had graag meer over Emma willen komen te weten, maar dit wordt natuurlijk meer besproken in het eerste deel van deze serie.

Er is duidelijk spanning in dit verhaal aanwezig. De stukjes van de dader zijn heel interessant en worden ook verteld vanuit de ik-vorm. Je vraagt je continue of wie het zou kunnen zijn. In het begin was het mij direct al duidelijk dat twee personen de dader niet konden zijn en dit klopte uiteindelijk ook. Wie het wel was, was voor mij een enorme verrassing.  Sofie Sarenbrant heeft het plot zo goed onderbouwt dat het een schok is als je er achter komt wie het is. En dit doet ze in de allerlaatste pagina’s en eindigt ze met een open einde.

Door de korte hoofdstukken vlieg je door dit boek heen. De schrijfstijl leest heerlijk en vlot door. Je wilt het boek gewoon niet neerleggen! Ik ben erg benieuwd naar hoe het verder gaat lopen in het volgende deel!

Wat een geweldig boek is Berouw. Er zit genoeg spanning in en het heeft een verrassende plot wending aan het einde. Dit is zeker een boek die ik zou aanraden.

Titel: Berouw
Serie: Emma Sköld (3)
Auteur: Sofie Sarenbrant
Vertaler: Edith Sybesma
Uitgever: LS Amsterdam
Pagina’s: 360
Datum van verschijning: 23 juni 2020
Rating: ★★★★✩
Ontzettend bedankt LS Amsterdam voor het opsturen van een recensie exemplaar!

File:Sofie Sarenbrant 2015-08-12 001.jpg - Wikimedia Commons

Sofie Sarenbrant is een Zweedse schrijver, journalist en fotograaf.

Week 36 is haar debuutroman, die als ‘zwangerschapsthriller’ op de markt werd gebracht. In dit debuut is het hoofdpersonage een maniak die het op zwangere vrouwen heeft gemunt. Sarenbrant kwam op het idee van dit verhaal tijdens haar vakantie in Brantevik, ze was toen hoogzwanger van haar eerste dochter. Even later volgde In jouw plaats, waarin een vrouw na haar ontvoering gedwongen wordt haar baby af te staan

Met haar derde boek begon Sarenbrant in 2012 een reeks rondom politierechercheur Emma Sköld. Het zag er lange tijd niet naar uit dat de boeken vertaald zouden worden, maar in 2020 is het dan eindelijk zover: het derde deel in de reeks krijgt een Nederlands jasje en nummer vier werd bevestigd voor begin 2021.