De Verdediging – Steve Cavanagh

Fraude, chantage, moord… Eddie Flynn weet er alles van. Als voormalig zwendelaar en straatvechter kwam hij vaak genoeg in aanraking met de duistere onderkant van de samenleving. En als advocaat leert hij dat de zogenaamd keurige bovenwereld minstens zo angstaanjagend is. Nu moet hij de Russische maffiabaas Olek Voltsjek verdedigen, en weigeren is geen optie. Om ervoor te zorgen dat hij precies doet wat ze willen, hebben ze alvast zijn dochter Amy ontvoerd. Hij krijgt 48 uur – en geen minuut langer.

“Doe wat ik zeg of ik schiet een kogel door je rug.” De verdediging begint direct met een pakkende openingszin en hoofdstuk. De spanning zit er direct in. De Russische maffia hebben zijn dochter ontvoerd en het zijn nu zijn taak om als oud advocaat de grote maffiabaas Voltsjek te verdedigen. Maar Eddie Flynn laat zich niet zomaar op zijn dak zitten en probeert ondertussen er achter te komen wat er nou precies allemaal speelt met de Russische maffia. Het antwoord is schokkend, en niet alleen voor Eddie Flynn.

Het boek wordt verteld vanuit de ik-vorm en je leest alleen vanuit het perspectief van Eddie Flynn. Je leert hem tijdens het lezen goed kennen en je leert ook zijn oude verleden kennen. Zijn karakter is uitstekend uitgewerkt en ondanks dat je het derde deel van deze serie dertien los kunt lezen, zou ik dit niet aanraden. Het is altijd fijn als je in het eerste deel het hoofdpersonage leert kennen en deze beter zult begrijpen.

Door het hele boek heen is er spanning aanwezig en dit is héérlijk om te lezen. Het zorgt er namelijk voor dat je door wilt lezen, je wilt weten wat er gaat gebeuren en hoe het ooit goed zal komen. Ondanks dat ik na een tijdje een klein vermoedde had over een bepaalde wending, maakte dit mij niet veel uit. Het plot is namelijk uitstekend opgebouwd en uitgewerkt. De laatste 150 pagina’s zitten vol met spanning en gebeurtenis. Dit was in mijn ogen het beste deel van het boek.

In het begin was het wennen met de schrijfstijl. Vooral als je Steve Cavanagh zijn schrijfstijl in verdraaid gewend bent. Je kan ook merken dat dit zijn debuut thriller is, maar ondanks dat heeft Steve een geweldig boek neer gezet. Na het lezen van dit boek ben je direct benieuwd naar de rest van de Eddie Flynn serie.

De verdediging is een rechtbankthriller. 90% van dit boek speelt zich ook af in de rechtbank. Wat je direct kunt merken is dat Steve Cavanagh duidelijk ervaring heeft met rechten. Alles is duidelijk omschreven alsof het geschreven is door een advocaat zelf. En dat is ook zo! Steve Cavanagh is namelijk een advocaat.

De dingen die zich afspelen in het verhaal zullen ongetwijfeld hier in Nederland ‘onrealistisch’ worden gezien. Dat komt omdat zulke dingen hier in Nederland simpel weg niet gebeuren. Maar in Amerika zal dit vast wel een keer, of vaker zijn gebeurd.

De verdediging is een super debuut thriller. Een geweldige eerste deel van een serie.

Zijn rechtbankthrillers niet jouw ding? Helaas dan kan ik je dit boek niet aanraden. Maakt het jou niet zoveel uit dat het een rechtbankthriller is? Dan raad ik je dit boek zeker aan!

Titel: De Verdediging
Serie: Eddie Flynn (1)
Auteur: Steve Cavanagh
Vertaler: Ralph van der Aa
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij B.V
Pagina’s: 380
Datum van verschijning: 5 juni 2017
Mijn waardering: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Steve Cavanagh groeide op in Belfast voordat hij op zijn 18de naar Dublin vertrok om rechten te studeren. Momenteel is hij advocaat burgerrecht en schrijver. Zijn boeken verschijnen in meer dan 15 landen.