Gebroken – Don Winslow

Menselijk, eerlijk en bruut. In Gebroken verenigt Don Winslow de belangrijkste thema’s binnen de misdaad – corruptie, wraak, rechtvaardigheid, verlies, verraad en schuld – in zes geweldige verhalen. Dit boek neemt je mee in een wereld van professionele dieven, politieagenten, draaideurcriminelen, privédetectives, drugsdealers en verloren zielen in de nacht.

Met zijn kenmerkende mix van psychologisch inzicht, humor, actie en een geweldige literaire pen schreef Don Winslow een boek dat voorbestemd is een klassieker te worden in het misdaadgenre.

Niet eerder heb ik boeken gelezen van Don Winslow, en dit boek klonk enorm interessant. Ik had daarom ook hoge verwachtingen vooral omdat de meeste mensen dit boek een hoge rating hebben gegeven. Maar het viel enorm tegen. Het was niet wat ik had verwacht. De verhalen waren niet speciaal en de meeste lieten geen indruk bij mij achter. De schrijfstijl en de opbouw van de verhalen was in het begin erg wennen. Je hebt een verhaal van rond de 60-70 pagina’s en er zit geen enkel hoofdstuk in, waardoor je het af en toe niet volgt. De uitwerking van deze verhalen waren goed vooral omdat er veel dingen worden verteld onder de 70 pagina’s.

Hieronder heb ik wat verteld over de verhalen die in het boek zitten. Let op, het bevat spoilers.

Gebroken: Een wraak verhaal. Een politie agent die een hele bende afslacht en iedereen bij de politie hem zijn ding laat doen. In 68 pagina’s heeft de schrijver een goed uitgewerkt verhaal neer gezet maar in mijn ogen niks speciaals. Ik ergerde me eigen continue aan de hoofdkarakter van het verhaal en dat niemand tegen hem in ging. Dat je een politie agent bent betekend niet dat je direct iedereen kan afslachten.

Crime 101: Een van de verhalen in het boek wat ik oprecht goed vind. In een kort verhaal volgen we een tot in de puntjes uitgewerkte juweel dief. Hij is snel en maakt geen fouten. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de dief en vanuit het perspectief van de politie agent die het onderzoek leidt. Een goed uitgewerkt verhaal.

Waar de chimpansee de revolver vandaan heeft, weet niemand.

De dierentuin van San Diego: De eerste pagina’s waren hilarisch. Een aap die een revolver in zijn hand heeft en is ontsnapt. Maar daarna wordt het verhaal minder. Alwéér een verhaal over een politie agent die besluit om de crimineel, niet de chimpansee, te laten gaan. Dit is inmiddels het derde verhaal waarbij het zo afloopt. Zijn alle politie agenten in Amerika dan zo corrupt?

Zondondergang: Een bekende surfer Terry die na het vrijlaten van zijn gevangenis ervandoor gaat. Duke is een borgtochtmakelaar en Terry is één van zijn klanten. Gaat een klant ervandoor dan betekend het dat Duke en zijn mensen net zolang naar je opzoek bent tot dat ze je vinden. Nóg een verhaal waarbij ze op het laatste moment de dader laten lopen. Serieus? Een beetje variatie was fijn geweest. Maar daarnaast is het wel goed uitgewerkt voor een kort verhaal.

Paradise: Paradise gaat voornamelijk om drugs en bendes die het niet fijn vinden dat drie mensen van het vaste land op Hawaii een wiet plantage willen laten bouwen. Het hele verhaal interesseerde mij niet. Het was dan wel goed opgebouwd maar het was enorm saai.

Laatste Rit: Het laatste verhaal in dit boek en ook een verhaal wat ik op een gegeven moment heb gednf’d. Ik wou hem uit lezen maar het trok mijn interesse niet. Het gaat over iemand, Cal, die bij de border patrol werkt en dat de vluchtelingen in ‘kooien’ worden gestopt en vaak worden de kinderen gescheiden van hun ouders.  Cal komt in één van deze ‘kooien’ een meisje tegen van 6 jaar die is gescheiden van haar moeder. Het komt er op neer dat Cal het meisje wil helpen en dat de border patrol en alle andere mensen het hier niet mee eens zijn. Dit zal waarschijnlijk een groten deels zich echt afspelen in Amerika en het is vreselijk hoe vluchtelingen worden behandeld, ook hier in Europa.

Titel: Gebroken
Auteur: Don Winslow
Vertaler: Catherine Smit
Uitgever: HarperCollins Holland
Pagina’s: 384
Datum van verschijning: 23 juni 2020
Rating: ★★★✩✩
Bedankt HarperCollins voor het opsturen van een recensie exemplaar.

Lebowski Publishers - Don Winslow

Don Winslow (1953) werd geboren in New York City tijdens de nacht van Halloween. Door het werk van zijn vader bij de US Marines, had Winslow de meeste havens van de Amerikaanse oostkust bezocht toen hij een jaar of zes was. Hij groeide op in Warwick en in South Kingstown. Als kind werkte hij mee aan radiocommercials en speelde toneel bij het Theatre-by-the-Sea in RI. Hij wist best dat hij geen acteur wilde worden maar de ervaring hielp hem later zich in een studentenbaan te bluffen: het leiden van een theatergroep voor de Ford Foundation.

Vervolgens werkte Winslow als analist voor Forensic Anthropology. Zijn werk omvatte het begeleiden van getuigen in brandstichtings- en fraudeprocessen. Het bedrijf stortte een jaar later in elkaar en hij ging freelance werken. Hij zat op een zaak toen hij De dood en het leven van Bobby Z  (1997) schreef. Het boek ontstond grotendeels in de forensentrein tussen San Juan Capistrano en het centrum van LA.

Winslow ontving vele prijzen voor zijn boeken, waaronder in 2012 de Raymond Chandler Award. Zijn boek Savages (2010) werd in 2012 verfilmd.