Noodlot van Marlen Visser

Het slaperige dorpje Vierschoten staat op zijn kop als de Postcodeloterij-hoofdprijs op zijn enige postcode valt. Journalist Evy Benders ziet er meteen een prachtig artikel in en ze besluit een paar dagen bij haar oom, een Vierschotenaar, te gaan logeren. Tijdens haar gesprekken met de winnaars en verliezers ontdekt ze al snel dat de verhoudingen binnen het dorp op scherp zijn komen te staan. Maar gaandeweg blijkt ook dat dat alles te maken heeft met een traumatische gebeurtenis die zich enkele jaren eerder in het dorp heeft afgespeeld en waarover nog steeds krampachtig wordt gezwegen.

Manuel lijkt wel openlijk te willen spreken over wat er destijds met de veertienjarige Linsey is gebeurd, maar is de getuigenis van deze getroebleerde jongen betrouwbaar? En was de wereldvreemde Benjamin, die destijds is opgepakt, wel de werkelijke dader?

Binnen enkele dagen sluiten de opeenvolgende gebeurtenissen zich als een net om Evy heen en lijkt er geen ontsnappen meer mogelijk.

Niet eerder heb ik een boek gelezen van Marlen Visser en om eerlijk te zijn kende ik deze auteur ook niet. Maar ik kan je nu alvast vertellen dat ik na Noodlot erg nieuwsgierig ben geworden naar haar andere boeken.

Het verhaal begint direct met een auto ongeluk net buiten het dorp van Vierschoten. Journalist Evy Benders is op dat moment onderweg naar het dorp en komt de peperdure auto tegen die met de neus van de auto in de sloot ligt. Op het eerste gezicht lijkt het te gaan om een ongeluk, maar is dit ook zo het geval?  Dit eerste hoofdstuk trekt direct je aandacht en je bent nieuwsgierig hoe het verder gaat lopen. Vooral omdat ik dit onderwerp uniek vind voor een thriller!

Het verhaal wordt verteld vanuit één perspectief namelijk die van Evy Benders. Tijdens het lezen kom je Evy beter te leren kennen en er zit genoeg karakter ontwikkeling en opbouw in het verhaal zit. Ook de andere personages die in dit verhaal voorkomen zijn goed omschreven en, zoals de meeste personages in een thriller, mysterieus.

In de eerste helft lees je voornamelijk over het onderzoek voor het artikel dat Evy aan het schrijven is. Het is snel duidelijk dat Evy niet bepaald welkom is in dit dorp en dat ze haar het liefst maar weg willen hebben. Apart, want je zou denken dat als je een postcode loterij hebt gewonnen je maar al te graag in de krant wilt komen te staan met je verhaal. Je komt er al vlot achter dat de mensen in Vierschoten graag dingen voor zichzelf willen houden en Evy is vastberaden om een aantal , gevaarlijke, dingen uit te zoeken. Dit zorgt er voor dat ze achter dingen komt die het dorp liever verborgen wou houden. Het is interessant om over de ontdekkingen en het onderzoek te lezen. Dit is goed en netjes uitgewerkt!

De meeste spanning en plotwendingen komen in het tweede helft van het verhaal. En ik moet je zeggen dat ik de meeste plot wendingen totaal niet zag aankomen. Ik had van een paar dingen een vermoede en dit klopte uiteindelijk ook, maar ik stoorde mij daar niet aan. Een tijd lang in het boek had ik het gevoel dat ik wist wie de dader zou zijn en Marlen Visser wou je ook geloven dat diegene het had gedaan. Wat er voor zorgt dat je totaal overvallen wordt wie uiteindelijk de echte dader is. En dat einde, wauw dat zie je écht niet aankomen!

Het eerste wat mij opviel na de eerste paar hoofdstukken, is hoe fijn de schrijfstijl van Marlen Visser is. Het boek leest heerlijk weg en het blijft je aandacht houden.

Noodlot is een origineel goed uitgewerkt verhaal met verrassende plotwendingen. Ik raad je zeker dit boek aan.

Titel: Noodlot
Auteur: Marlen Visser
Uitgever: Uitgeverij Prometheus
Pagina’s: 288
Datum van verschijning: 10 juni 2020
Rating: ★★★★✩
Bedankt Uitgeverij Prometheus voor het opsturen van een exemplaar!

Marlen Visser is auteur en schrijfcoach. Marlens debuut-thriller Stem! (ondertitel ‘Als deelname aan een talentenjacht een obsessie wordt’)verscheen in 2015. Stem! is een kritische kanttekening naar de maakbaarheid van succes. Dit debuut werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2016, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut. Naast het schrijven van boeken en verhalen geeft Marlen workshops creatief schrijven en organiseert zij een tot twee keer per jaar een toegankelijke schrijfweek in Frankrijk.

Eind 2016 verscheen Marlens tweede thriller Meesterdeal.

Marlen is mede-oprichter van het schrijverscollectief Moordwijven. Een collectief van thrillerauteurs die een herkenbaar gezicht willen vormen naar lezers, boekhandel en pers door het organiseren van gezamenlijke activiteiten en pr.

Follow Thebooksofwonder on WordPress.com