De Speelgoedman van Heleen van den Hoven

Fee Kastelijn vindt Dubbelman aardig, sinds hij haar als enige van haar collega’s voor haar opkwam toen pikante foto’s op Facebook verschenen. Maar terwijl ze toenadering zoekt, lijkt hij te veranderen. Heeft hij een jeugdtrauma, maar waardoor dan?

Inigo’s nachtmerries beginnen wanneer hij op een dag voor een huis staat, dat hij meent te herkennen. Hij moet in de war zijn, want hij heeft nooit in Amsterdam gewoond. Hij begint te slaapwandelen en doet dingen die hij naderhand vergeten is. Er ontstaan problemen op het werk. Dan gebeuren er dingen die zijn geloof in zichzelf aan het wankelen brengen.

Wie is Inigo Dubbelman eigenlijk? De vraag gooit hun levens overhoop. Het antwoord is dodelijk.

Eind januari trok dit boek mijn aandacht toen ik hem tegen kwam op de site van de Crime Compagnie. Het werd uiteindelijk een boek waar ik erg naar uit keek. Hierdoor had ik hoge verwachtingen van De Speelgoedman en ik ben zeker niet teleurgesteld.

Het boek pakt direct je aandacht bij het eerste hoofdstuk, wat verteld wordt vanuit het perspectief van Fee. Fee haar perspectief wordt verteld vanuit een dagboek wat ze schrijft aan haar zus. Hierdoor krijg je het gevoel dat er iets met haar zus is gebeurd. Deze manier van vertellen vond ik interessant en het maakte mij ook nieuwsgierig. Daarnaast wordt het verhaal ook verteld vanuit het perspectief van Inigo, wat een zeer interessant karakter is en waardoor je zelf ook een beetje in de war raakt tijdens het lezen van zijn hoofdstukken.  Je blijft je continue afvragen; wie is Inigo Dubbelman eigenlijk?

Tot aan de laatste 200 pagina’s staat er bij de hoofdstukken van Inigo steeds de maand waarin zijn verhaal afspeelt en hier zitten af en toe hoofdstukken tussen wat zich plaatsvinden in 1-2 maanden verder dan het hoofdstuk wat je er voor van Inigo hebt gelezen.  Daarna spelen alle hoofdstukken zich af in het heden.

De eerste 150 pagina’s zijn een beetje apart,op een goede manier. Je komt er achter dat er iets aan de hand is met Inigo en dat hij dingen doet die hij niet meer kan herinneren. Dit zorgde ervoor dat je als lezer zelf ook een beetje in de war raakt. In de eerste 150 pagina’s heb je daadwerkelijk geen idee waar het verhaal naar toe leidt. De eerste 150 pagina’s bevatten ook geen spanning en gek genoeg had ik hier totaal geen probleem mee. De gebeurtenissen van Inigo zorgde ervoor dat ik door bleef lezen en ik was erg benieuwd naar waar dit verhaal naar toe zou leiden. En dan opeens komt er een gebeurtenis in het verhaal en kom je er achter wat er met Fee haar zus is gebeurd. Ik had dit zien aankomen, tijdens het lezen van Fee haar perspectief krijg je af en toe hints dat er iets ging gebeuren. Maar dat wat er na deze gebeurtenis gebeurde zag ik allemaal niet aan komen. Op een gegeven moment dacht ik dat ik wist hoe het zou lopen en dan krijg je opeens een plotwending waardoor je weer op het verkeerde spoor werd geleid. Hoe het uiteindelijk liep zag ik totaal niet aankomen. Heleen van den Hoven heeft dit uitstekend uitgewerkt en er voor gezorgd dat je pas in de laatste 100 pagina’s er achter komt wat er nou allemaal aan de hand is. Daarvoor heeft ze je, op de zus van Fee na, totaal geen hints gegeven.

De hoofdstukken zijn kort, sommige hebben zelfs maar 1 pagina, waardoor je vlot door het verhaal gaat. De schrijfstijl van Heleen van den Hoven leest ook fijn. De karakters zijn duidelijk uitgewerkt en ook de gebeurtenissen en het plot zijn goed uitgewerkt. De Speelgoedman is een uitstekende en interessante thriller. Ik raad je dit boek zeker aan.

Titel: De Speelgoedman
Auteur: Heleen van den Hoven
Uitgever: De Crime Compagnie
Pagina’s: 440
Datum van verschijning: 6 mei 2020
Rating: ★★★★★
Bedankt de Crime Compagnie voor het opsturen van een recensie exemplaar!

Met Het CARPA Complot maakte Heleen van den Hoven (1959) in 2019 haar thrillerdebuut bij De Crime Compagnie. Eerder verschenen bij De kleine Koning enkele kinderboeken van haar hand, en de avonturenroman Halverwege (2015), onder het pseudoniem Helen Dool. Heleen laat zich graag inspireren door bijzondere locaties, of dat nu de Maeslantkering is of een oude monumentale begraafplaats. Ze schrijft in uiteenlopende genres en heeft een liefde voor spanning en avontuur. Om meer publiciteit te zoeken deed ze de afgelopen jaren mee met enkele schrijfwedstrijden op schrijvers- en lezersplatform Sweek. Het CARPA Complot was de winnaar van de thrillerwedstrijd van De Crime Compagnie. Ook een gedicht en enkele korte verhalen behaalden finaleplaatsen bij wedstrijden.

Follow Thebooksofwonder on WordPress.com