Recensies,  Thrillers

Val – Toni Coppers

Alex Berger, ex-commissaris bij de Moord in Brussel, heeft zijn traumatische verleden overboord gegooid en zich teruggetrokken in Oostende. Hij leeft er eenvoudig en niet echt ongelukkig, kijkt naar de zee en praat tegen de meeuwen. Hij knoopt de eindjes aan elkaar als privédetective. In zijn leven is slechts plaats voor twee andere gekneusde zielen: een boekhandelaar en Sara Cavani, zijn ex-collega die pas haar tweelingzus verloor.

Wanneer Sara als verbindingsofficier bij Interpol opgezadeld wordt met een onmogelijk dossier, roept ze de hulp van Alex in. In Londen werd Roisin Benting, eenentwintig en in de fleur van haar leven, in haar luxueuze studentenlift koelbloedig gewurgd. De moordenaar liet een souvenir achter op haar buik: een sneeuwbol van glas met daarin een miniatuur van het Atomium.
Als er een tweede slachtoffer valt, dit keer in Brussel, komt de familie Bonard in beeld: steenrijke reders met aan het hoofd de mythische David Bonard, een man die niemand kent en van wie niemand iets weet.
De jacht op de vreemde moordenaar brengt Alex Berger naar Londen en Zuid-Frankrijk en ten slotte naar het mondaine Sankt-Moritz in de Zwitserse bergen. En dan krijgt Alex een bericht van David Bonard zelf: een uitnodiging voor een verblijf in zijn mysterieuze landhuis aan het meer van Lugano.

Roisin Benting lag naakt en vastgebonden in haar bad. De bodem van de kuip was bedekt met een laag ijsblokjes. ” De openingszin pakt direct je aandacht. Het wordt dan ook verteld vanuit het perspectief van Roisin Benting, het meisje die wordt vermoord. Een sterke opening voor een boek. Daarna volgen we Sara en Alex. In het begin was het even wennen omdat er in elk hoofdstuk verteld wordt uit Sara haar perspectief maar ook uit het perspectief van Alex.

De eerste 100 pagina’s waren sterk, goed uitgeschreven en zorgde de schrijver ervoor dat hij je aandacht had. Dit doet hij door nog een moord in het verhaal te stoppen. Je leest over hoe het onderzoek ‘vast’ komt te zitten en wat het doet met Sara. Je leert Sara en Alex kennen en komt er achter dat zij beide met een groot verdriet zitten, wat ook invloed heeft op de onzekerheid van Sara. Kan zij dit onderzoek wel aan? En Alex, kan hij het wel aan om zich weer te verdiepen in een onderzoek nu hij een ex-commissaris is.

Daarna gaat het bergafwaarts. Er is weinig spanning in het verhaal en in het middenstuk van het boek gebeurd er weinig. Dit zorgde er voor dat het boek minder mijn aandacht heeft. Niet alleen is er weinig te vertellen over het onderzoek maar er is ook weinig spanning. Er wordt veel verteld over Sara en Alex hun leven. Hoe zij omgaan met het verdriet van het verliezen van een dierbaar iemand.

In de laatste 100 pagina’s begint het verhaal weer meer op te pakken, er gebeuren een aantal dingen en je begin langzaam inzicht te krijgen over het motief van de moordenaar en wie hij is. Dit zorgde er voor dat mijn aandacht weer naar het boek werd getrokken en was ik benieuwd hoe het af zou lopen. Het einde is fijn geschreven.

Het enige waar ik mij aan stoorde was het gebruik van ‘onnodige’ Engelse zinnen. Het is vrij duidelijk als er Sara of Alex in een ander land zijn en dit hoef je niet nog een keer aan te duiden met Engelse zinnen. Niet alleen als zij in een ander land zijn, er worden ook Engelse zinnen of woorden gebruikt als ze in een onderzoek overleg zitten. Van mij hadden dit er uit mogen blijven.

De schrijfstijl van Toni Coppers is fijn om te lezen, hij beschrijft alles ontstekend goed en het verhaal is ook goed uitgeschreven. Toni Coppers is een Vlaamse auteur en er zitten een aantal Vlaamse woorden maar voor de rest is dit niet storend.

Het boek had beter kunnen worden als er spanning en plotwendingen in zat. Dit is iets wat ik miste in het boek en waardoor ik vaak mijn aandacht verloor. Over het algemeen is het een fijne thriller die uitstekend goed is uitgewerkt.

Titel: Val
Auteur: Toni Coppers
Uitgever: Manteau & New Book Collective
Pagina’s: 375
Datum van verschijning: 14 mei 2020
Rating: ★★★✩✩
Bedankt New Book Collective voor het opsturen van een recensie exemplaar!

Bib ontvangt Toni Coppers | Moerbeke-Waas | In de buurt | HLN

Toni Coppers is een Vlaams schrijver van misdaadromans. Hij werd vooral bekend door zijn serie misdaadromans rond de Antwerpse commissaris Liese Meerhout.

Hij won elke thrillerprijs die er te winnen valt en verkocht ondertussen al meer dan 100.000 exemplaren. In 2018 vierde hij tien jaar schrijverschap. Naar aanleiding daarvan verschenen zijn boeken in een gloednieuwe vormgeving.