Stormwaarschuwing – Maria Adolfsson

Stormwaarschuwing is het tweede deel in de Doggerland serie. Stormwaarschuwing bevat meer spanning en heeft een sterk uitgewerkt plot. (Geen spoilers).

Stormwaarschuwing is het tweede deel van de Doggerland serie en in dit deel volgen we de hoofdkarakter Karen Eiken Hornby die te maken heeft met een moord op Noorö , het noordelijkste eilandje van Doggerland. Karen leid het onderzoek en is opgelucht om zo de festiviteiten rondom kerst te kunnen vermijden. Met weinig versterking van de rijksrecherche moet Karen het onderzoek zien op te lossen, samen met een lokale agent. Maar dan vind zich een paar dagen later nog een moord voor en Karen begint er langzaam er achter te komen dat haar familie hier misschien wel betrokken bij zijn.

Het eerste deel, misleiding, kreeg veel verschillende meningen en helaas viel ik onder het groepje dat het boek niet super vind. Het boek kwam traag op gang en er zaten veel details in over de omgeving en andere dingen, waardoor ik mijn aandacht niet helemaal bij het verhaal had. Het is daarom ook geen verrassing dat ik twijfelde of ik Stormwaarschuwing wel moest gaan lezen.

Het begint met een proloog wat direct je aandacht trekt. Je vraagt je af wat Karen heeft gedaan waardoor ze haar carrière bij de politie op spel heeft gezet. Daar komen we pas achter aan het einde van het verhaal. Daarna krijgen we direct te maken met een moord maar ondanks dat komt het boek alsnog langzaam op gang. Sommige zullen dit juist fijn vinden, maar ik heb toch liever boeken die vol met spanning zitten. Pas na de tweede moord komt de spanning er in en trok het verhaal meer mijn aandacht. Het plot daarin tegen is wel sterk opgebouwd. Door het verhaal heen heb je geen idee wie de dader is en wat zijn motief is. Dit kom je pas te weten tegen het einde aan.

Karen als karakter is goed uitgewerkt. In misleiding had ik moeite om mij aan Karen te hechten en interesseerde zij mij niet helemaal. Waar in stormwaarschuwing ik juist meer interesse had in Karen. Je leest vooral over hoe zij zich voelt na het ongeval in misleiding. Ook de andere karakters zijn goed uitgewerkt en af en toe lees je een perspectief van iemand anders. Wat een fijne toevoeging was aan het verhaal.

Naast dat de focus voornamelijk op de moord is gelegd, speelt er ook in Karen haar vriendengroep iets wat een fijne draai geeft aan het verhaal. Hierdoor is er af en toe wat afwisseling in het verhaal. Het verhaal is gemakkelijk te volgen en de schrijfstijl leest vlot door. Maria Adolfsson weet hoe ze een goede plot moet uitwerken en hoe ze een uitstekend einde in elkaar moet zetten.

Ondanks dat het wat langzaam op gang kwam heb ik wel genoten van het verhaal. Stormwaarschuwing is zeker beter is dan het eerste deel en ben erg benieuwd naar het derde deel.

Titel: Stormwaarschuwing
Serie: Doggerland