Kind & Jeugd,  Reviews

Doolhof der Dimensies – Jeremy Lachlan

Een gevaarlijke labyrint met continue veranderende kamers. Waar valstrikken niet het gevaarlijkste probleem is. Een uniek en interessant boek met een fijne schrijfstijl.

In Doolhof der dimensie komen we te weten dat er een ‘Slot’ bestaat. Het slot is een gebied die verschillende soorten werelden met elkaar verbindt. Het is een gevaarlijke labyrint met continue veranderde kamers. Maar niet elke kamer kan je openen, deze zitten op slot en hier heb je een sleutel voor nodig. Wat je bijvoorbeeld in de kamers kunt vinden zijn valstrikken, maar je hebt ook kamers er tussen zitten die dit niet heeft. In Doolhof der dimensies volgen we Jane, een jonge meid, die samen met haar vader in het stadje Bluehaven wonen. Jane en haar vader zijn via het Slot hier gekomen maar Jane was destijds een baby en kan zich niets herinneren over deze tocht. Haar vader heeft tijdens het Slot iets opgelopen waardoor hij niet kan praten en ondersteuning nodigt heeft van Jane.

Wanneer er een hevige aardbeving plaats vind, veranderd alles in één klap. Jane haar vader rent opeens de trap op naar de toegangspoort van het Slot en verdwijnt hier in. Belangrijk om te weten is dat de toegangspoort sinds de aankomst van Jane en haar vader, niet meer geopend is. En die avond is de toegangspoort één keer open gegaan om Jane haar vader naar binnen te laten. Daarna zal het niet meer open gaan.

Jane raakt natuurlijk in paniek en wil haar vader achterna, maar een vrouw, Winifred, houdt haar tegen en zegt dat ze Jane kan helpen. Jane staat uiteindelijk voor een grote uitdaging en wordt er veel van haar verwacht. Kan ze de gevaren aan van het Slot?

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit het perspectief van Jane. Er zijn een paar hoofdstukken waar het wordt verteld vanuit Winifred en vanuit nog een persoon. Tijdens het lezen kom je veel dingen te weten over Jane en over het Slot. Hoe het Slot bijvoorbeeld is ontstaan. Het verhaal is goed onderbouwd, de dingen worden duidelijk uitgelegd en ook de karakters, die van Jane maar ook van de anderen personages, zijn goed uitgewerkt. In het verhaal zitten verschillende verrassende wendingen en het plot is sterk opgebouwd. Bepaalde dingen in het verhaal zie je zeker niet aankomen en het einde al helemaal niet.

De schrijfstijl van Jeremy Lachlan is fijn en het leest vlot door. Hij weet hoe hij je aandacht bij het verhaal moet houden en zorgt er voor dat je met moeite het boek neer kunt leggen. Het idee van het Slot is interessant maar ook erg uniek. Niet eerder heb ik een boek gelezen met dit soort idee.

Het boek had mij bij het eerste hoofdstuk al te pakken. Het idee van het Slot vond ik zo interessant dat ik graag wou doorlezen en er meer over te weten wou komen. Hoe verder ik in het verhaal kwam hoe moeilijker het was om het boek neer te leggen. Er word in het begin al duidelijk gemaakt dat Jane een interesse heeft in vrouwen en zelf vind ik dat Jeremy Lachlan een uitstekende keuze hierin heeft gemaakt. Dit is namelijk een jeugdboek en er zullen vast een aantal jonge meiden zich herkennen in de gevoelens van Jane.

Maar als je zo enthousiast bent over het boek, waarom heb je het dan geen vijf sterren gegeven? Dit boek is geschreven voor leeftijdscategorie vanaf 12 jaar en ik ben iemand die een jeugdboek niet snel 5 sterren zal geven. Dit is de enigste simpele reden die ik hier voor heb. Al zit Doolhof der dimensies dicht tegen de vijf sterren aan. Het krijgt van mij namelijk een 4.5! Ben erg benieuwd naar het tweede deel!

Titel: Doolhof der Dimensies
Serie: Jane Doe
Auteur: Jeremy Lachlan
Vertaald door: Sandra C. Hessels
Uitgever: Fantoom / Baeckens books
Pagina’s: 415
Datum van verschijning: 3 december 2019
Rating:  ★★★★✩

Bedankt uitgeverij Fantoom voor het opsturen van dit prachtige boek!

Jeremy Lachlan werd geboren in Griffith, Australië. Hij heeft in 2004 een universitaire opleiding in creatief schrijven afgerond aan de Universiteit van Canberra. Tegenwoordig woont hij in Sydney. Jane Doe – doolhof der dimensies is zijn debuut boek, en dit was de winnaar van de Australische boek industrie Award 2019 voor; Boek van het jaar voor oudere kinderen.