Recensies,  Thriller

Op het verkeerde moment – Heleen Smit

Van De Crime Compagnie mocht ik een recensie exemplaar ontvangen van ‘Op het verkeerde moment ‘ van Heleen Smit. Dit is haar debuut thriller en Heleen Smit weet een sterke en spannende thriller neer te zetten met verrassende wendingen.

Benieuwd naar meer en wat ik van dit boek vind? Lees dan snel verder!

Niks vermoedde rijdt Sophie tijdens een sneeuwstorm over een stil bosweggetje. Plotseling ziet Sophie iets op de weg liggen en stopt. Wel of niet uitstappen? Of toch maar doorrijden? Ze besluit om uit te stappen en ziet dat het obstakel op de weg een man is. Maar het is niet zomaar een doodnormaal iemand die tijdens een sneeuwstorm een ongeluk heeft gekregen. Nee, het is een ontsnapte crimineel die vervolgens Sophie dwingt om hem te helpen.

Had ze toch maar doorgereden, want dit zorgt er voor dat haar hele leven in één klap wordt veranderd.

Op het verkeerde moment begint direct sterk met de ontmoeting van de crimineel en de gijzeling die daarna volgt. Dit wordt in de eerste 28 pagina’s al bekend gemaakt. Maar op het verkeerde moment is geen standaard gijzeling verhaal, het heeft namelijk veel verrassende wendingen en het gaat niet alleen om de gijzeling. Er speelt zich meer af dan alleen dat. Heleen Smit weet hoe je de aandacht van de lezer erbij moet houden. Tijdens het lezen had ik geen enkele keren het moment om het boek neer te leggen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Sophie en er is duidelijk veel karakterontwikkeling in het verhaal. In het verhaal werkt Sophie als een journalist en je kan duidelijk merken dat de schrijfster hier in heeft gestudeerd en werkt als een redacteur. Het verhaal is goed onderbouwd en er zitten veel wendingen in die ik zeker niet had zien aankomen. Het einde had een verrassende plot twist!

Er zijn maar een kleine aantal dingen waar ik niet helemaal positief over was, maar aangezien dit Heleen Smit haar debuut thriller is, kijk ik hier overheen. De schrijfstijl is erg fijn om te lezen en ik heb ontzettend genoten van het verhaal. Ben erg benieuwd naar meer boeken van deze schrijfster!

Het boek heeft 342 pagina’s en Heleen Smit heeft het uitstekend gedaan om binnen deze pagina’s een sterke en spannende debuut thriller neer te zetten met veel verrassende wendingen. Dit boek raad ik je dan ook zeker aan!

Bedankt De Crime Compagnie voor het opsturen van het boek!

Titel: Op het verkeerde moment
Auteur: Heleen Smit
Uitgever: De Crime Compagnie
Pagina’s: 342
Datum van verschijning: 20 februari 2020
Mijn waardering:  ⭐️⭐️⭐️⭐️

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, glimlacht, close-up

Heleen Smit (1983, Ede) woont in Doetinchem met haar vriend en twee honden. Ze studeerde journalistiek en werkte als redacteur voor agrarische vakmedia zoals Boerderij en Groenten & Fruit. Sinds oktober 2019 werkt ze als redacteur bij een nieuwswebsite voor de food- en agribusiness.

Schrijven is voor Heleen al zo lang ze zich kan herinneren een uitlaatklep. Naast het bijhouden van een dagboek begon ze in haar tienerjaren met het verzinnen van spannende verhalen. Haar schrijfwerk werd steeds serieuzer en in 2014 startte ze met de opleiding Thrillers schrijven aan de Schrijversacademie. In 2017 voltooide ze haar eerste thriller, waarmee ze een jaar later de tweede prijs won in een schrijfwedstrijd van De Crime Compagnie en Sweek. Met een tweede plaats greep ze net naast de hoofdprijs: een uitgeefcontract. Toch was De Crime Compagnie geïnteresseerd in haar boek!

Psychologische spanning afgewisseld met actie is wat Heleen graag schrijft. De vraag hoe gewone mensen reageren als ze te maken krijgen met criminaliteit vormt de basis voor haar verhalen. Zo stopt de hoofdpersoon uit Op het verkeerde moment, Sophie Hofman, in een sneeuwstorm voor iets wat op de weg ligt. Het blijkt een gewonde man te zijn. De man dwingt haar hem te helpen. Hij zuigt haar mee in een zaak waarbij haar rol verdergaat dan die van een toevallig slachtoffer.

Informatiebron: De Crime Compagnie