Kind & Jeugd,  Recensies

City Of Ghosts – Victoria Schwab

Wat zou jij doen als je geesten kon zien? Sinds Cassidy haar ongeluk kan ze namelijk geesten zien en voelen. Haar beste vriend is zelfs een geest! Benieuwd naar de rest? Lees dan snel verder.

Cassidy is niet zoals alle andere kinderen. Ze heeft een doodervaring gehad waarbij ze bijna is verdronken. Sinds deze ervaring kan ze door ‘The Veil’ heen stappen.  The Veil houdt de wereld van het leven en de dood gescheiden en je stapt de wereld van de spirits binnen. Maar je kan niet te lang in ‘The Veil’ blijven anders zit je daar voor altijd vast. Zie het als de kast van Narnia, waar je door heen stapt om van de normale wereld in de Narnia wereld te komen. Zo is ‘The Veil’ ook, je stapt van de normale wereld in de wereld van de spirits.

Cassidy heeft weinig tot geen vrienden. Haar enige beste vriend is Jacob, maar Jacob is een geest die ze sinds haar doodervaring kan zien. Hij heeft namelijk haar op de één of andere manier gered toen ze aan het verdrinken was. Hij is ook de enige geest die haar gedachtes kan lezen.

Haar leven is nogal raar zou je kunnen noemen, als je continue het tap-tap-tap van een geest kan voelen. Cassidy haar leven wordt nog raarder als haar ouders besluiten om een tv-show te filmen over de meest spookachtige plekken op de wereld. De familie gaat naar Edinburg, Schotland, om daar de eerste afleveringen te filmen.  Tijdens het verblijf in Edinburg leert Cassidy  een ander meisje kennen die dezelfde ‘gave’ heeft. Ze ontdekt ze dat ze veel moet leren over ‘The Veil’ en over haarzelf. En Edinburg is vol met geesten, maar ook gevaarlijke geesten. Kan ze zichzelf uit de problemen houden?

Het verhaal lees je vanuit het perspectief van Cassidy, wat goed en fijn is uitgewerkt. Je leert veel over de andere personages en opbouw van het verhaal is goed uitgewerkt. Je leert veel over ‘The Veil’ en wat het precies inhoudt.

Dat Victoria Schwab ontzettend goed is in schrijven, kan je ook weer merken in City of Ghosts. De schrijfstijl is fijn en je leest vlot door het verhaal heen. Er zit humor in maar ook stukjes van Harry Potter komen er in voor, wat leuk is om te lezen. City of Ghosts is een boek voor lezers tussen de 8-12 jaar, maar dat betekend natuurlijk niet dat oudere lezers hier niet van zullen genieten. Als 23 jarige is dit namelijk één van mijn favoriete boeken geworden.

Titel: City of Ghosts ( Cassidy Blake 1)
Auteur: Victoria Schwab
Uitgever: Scholastic